Balans in je bedrijf, wat is het en hoe kom je eraan?

Steeds vaker zie ik mensen tegen het concept ‘balans’ aan trappen. Vooral coaches hebben hier een handje van. Ze geven vaak de boodschap af dat je alleen succesvol kunt zijn wanneer je heel hard werkt. Er worden vaak letterlijk dingen gezegd als; Je moet hard werken voor je succes, of; Het komt niemand aanwaaien.

De conclusie is vaak dat ze ‘het hele balans ding’ maar laten varen. Gas erop en gaan! Wat ze er dan vaak wel nog even bij zeggen is dat ze vooral maar gaan doen vat goed voelt voor hen.

Ik moet dan altijd een beetje lachen. Naar mijn idee is dát namelijk de grootste contradictie die je kunt maken. In dit artikel leg ik je uit wat balans in je onderneming is en geef ik je tips hoe je zelf balans kan brengen in je bedrijf waardoor je ontspannen gaat ondernemen.

De uren-weegschaal

Balans wordt door ondernemers en coaches vaak gedefinieerd in het aantal te werk uren. Om balans te ervaren moet je vooral niet te veel uren werken. Laten we de denkbeeldige weegschaal er even bij pakken. Zo’n ouderwetse met aan de linker en rechterkant een bakje. Stel nu dat je in die weegschaal 40 blokjes legt, die staan voor 40 uur die je in de week werkt. Deze blokjes stop je in het linker bakje. Aan de andere kant leg je precies hetzelfde aantal blokjes, 40 stuks. Deze representeren 40 uur aan vrije tijd. Nu is de weegschaap in balans, toch?

Geheid dat het grootste deel van ons hier mee instemt. Misschien hoor je wel bij de kleien groep die nu neigt naar ‘Nee’, want er zal vast een addertje onder het gras zitten. Het antwoord is: Je weet het niet. Het aantal uren wat je werkt of vrij hebt heeft geen vast gewicht zoals bijvoorbeeld suikerklontjes of pennen. De in totaal 80 blokjes variëren allemaal in gewicht. Geen enkel blokjes is exact even zwaar.

Stel nou dat je werk doet wat je helemaal fantastisch vindt. Waar je energie van krijgt? Dan weegt je uur werken een stuk lichter dan wanneer je werkzaamheden doet die je niet leuk vindt. Die lastig zijn of waar je een broertje dood aan hebt. (Ik geef je één woord zodat je precies weet wat ik bedoel: Boekhouding. 😉)

Omdat jouw missie je zoveel energie geeft zijn veel van de blokjes met het label ‘werk’ erg licht. Er zijn zelfs situaties te bedenken waarbij het blokje vrije tijd zwaarder weeg (zoals bijvoorbeeld de tijd in de stoel bij je tandarts).  

weegschaal-balans
Weegschaal

Wat is balans?

Balans is je bedrijf is een gevoel van evenwicht tussen werk en privé. Tussen taken in je bedrijf en aan je bedrijf uitvoeren. Als je in balans bent ervaar je geen langdurige extreme stress. Je bent gezond, niet met regelmaat moe en bevat zelfvertrouwen. Dit alles zorgt ervoor dat je rust in je hoofd ervaart en de juiste beslissingen neemt voor jezelf en je bedrijf. Zoals je leest is balans een slecht meetbaar begrip en de invulling ervan is voor iedereen anders.

Balans is voor iedereen anders

De persoon en situatie kan identiek zijn, terwijl het denkbeeldige blokje op de weegschaal toch zwaarder is omdat je bijvoorbeeld moe bent en geen zin hebt in een activiteit die je normaal leuk vindt. Het gaat bij balans om het luisteren naar je lichaam. Naar hoe je je voelt in het moment. Vragen die je jezelf kunt stellen om je balans te waarborgen zijn: Hoe voel ik mij nu? Ben ik voldoende opgeladen of niet? Heb ik op dit moment een activiteit nodig die mij energie geeft of kan ik nog wat weggeven zonder mijzelf in de vingers te snijden?

Hoe zorg je nu voor balans?

Balans check je door regelmatig bij jezelf na te gaan hoe jij je voelt. Wat je van de activiteit vindt. Hoe meer ‘zware’ uren je om kan zetten in uren die je energie geven, hoe meer balans je zal ervaren. Het kan zijn dat als je echt doet wat je leuk vindt de weegschaal pas in balans is wanneer je 5 uur vrije tijd neemt en 60 uur in de week werkt.

Daarnaast is de verhouding aan uren niet iets wat per persoon vast staat. Het kan best zijn dat je de ene week 40 uur werkt en de week er op de weegschaal bij 35 uur in balans is. Dit hangt af van de activiteiten waarmee je jouw uren invult (zowel voor je werk als privé). Verder heeft het te maken met de mate van disbalans die je nu ervaart, hoe je in het leven staat, welke persoonlijke eigenschappen je hebt en welke skills je al onder de knie hebt.

Balans als doel

Iets om over na te denken. Uiteindelijk is balans voor iedereen anders. Laten we elkaar vooral niet gek maken met hoeveel uren je wel of niet kunt werken en leer ondernemen op je eigen voorwaarden zodat je jouw eigen leven in balans kunt brengen zonder hiervoor persé meer of minder uren te gaan werken. En wat betreft die tegendraadse coaches; Hebben ze toch een vorm van waarheid te pakken. Balans kun je als doel op zichzelf loslaten maar je moet wel bij jezelf blijven checken in hoeverre je jezelf in balans voelt zodat je de juiste acties kunt ondernemen om in balans te blijven.

Wat is jouw definitie van balans? Laat het weten onder deze post. Ik ben razend nieuwsgierig!

Over de auteur

Ilza Keeman

Als businesscoach en burn-out ervaringsdeskundige ondersteunt Ilza ondernemers om van hun stress af te komen en overzicht in het bedrijf te creëren. Dit doe ze aan de hand van praktische tips zoals in bovenstaande blog. Daarnaast ze gaat ook samen met haar klanten de diepte in voor blijvend resultaat. Op deze manier kunnen zij hun bedrijf weer verder laten groeien zonder meer uren te gaan werken of zichzelf in de onderneming te verliezen.

Meer tips om ontspannen te ondernemen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *