Website bouwen laten uitbesteden? 5 must-know tips!

Wie start met het ondernemerschap zal merken dat hij of zij enorm veel op het bordje geschoven krijgt. Denk aan je positionering in de markt en je aanbod, juridische probleemstukken en financiële vraagstukken. Maar ook je zichtbaarheid en daarbij bijvoorbeeld je website is iets wat nog wel eens kopzorgen kan geven. En terwijl je website jouw eigen plek is op het internet, jouw etalage en het fundament van jouw onderneming, schiet het er nog wel eens bij in om hier échte aandacht aan te besteden. Je website is jouw digitale thuisbasis. Een optimale vormgeving en indeling van deze thuisbasis is vaak een keyfactor voor het succes van jouw business!

Natuurlijk weten de meeste ondernemers dat wel. Je website is gewoon belangrijk. Punt. Velen kiezen er voor hun website zelf te bouwen. Een logische keuze. Het kan veel geld schelen en als je een beetje feeling hebt voor design ben je al een heel eind. Veel ondernemers zie ik echter erg struggelen hierin. Vaak lukt het toch net niet zoals ze graag zouden willen of zijn ze enorm veel tijd kwijt aan bouwen en prutsen. En je tijd als ondernemer is al zo schaars, want 1000 en 1 dingen te doen! Twijfel je erover om toch het laten bouwen van je website uit te besteden? Omdat je er simpelweg geen tijd meer aan wilt besteden of omdat je juist een stapje next level met je bedrijf wil? Overstappen van de knutselwerkjes naar de real deal? Lees dan de volgende 5 must-know tips aandachtig door! Ze geven jou handvatten in je zoektocht naar een website bouwer die bij je past en behoeden je voor het maken van onjuiste keuzes!

#1: Kies het juiste type partij

Je zoektocht start bij het kiezen van de juiste soort partij. Hiervoor bestaan verschillende maatstaven. Wil je je website bijvoorbeeld laten bouwen door een groot bureau of juist door een zpp’er of freelancer? Grote bureaus hebben meer manschappen en dus vaak meer specialistische kennis in huis, maar als ondernemer met een kleiner budget is dit niet altijd haalbaar. Kijk dus naar jouw eigen situatie, jouw eigen specifieke project: zitten er geen rare toeters of bellen aan jouw ideale droomwebsite? Dan kun je in veel gevallen terecht bij je mede-freelancer of zzp’er om de hoek.

Indien je je geluk gaat zoeken bij andere ondernemers die voor jouw een website kunnen bouwen, dan moet je ook nog kijken naar het type ondernemer. Is hij of zij een professionele websitebouwer of is hij of zij een VA die geen erkende opleiding heeft gehad in het vak maar dit als extra service aanbiedt? Beide typen partijen kunnen jouw website bouwen. Voor veel ondernemers is de VA die een website bouwt een uitkomst vanwege het vaak lagere tarief. Kijk echter nog eens goed naar je lijstje me wensen, eisen en functionaliteiten? Kun je het lijden om dit aan een VA uit te besteden in plaats van een professional? Durf je de gok aan in te leveren op kwaliteit omdat je met iemand gaat samenwerken die er simpelweg minder kennis over heeft? Dit zullen allemaal keuzes zijn die je moet maken.

Overigens bestaan er evengoed VA’s die hogere tarieven vragen dan professionele websitebouwers en bestaan er professionele websitebouwers die toch heel wat minder kennis blijken te hebben dan de VA die hetzelfde aanbiedt. Het is dus wel altijd zowel partij- als persoons afhankelijk.

#2: Leer je contactpersoon kennen

Om het jezelf wat makkelijker te maken is het dus goed om de persoon achter de partij of het bedrijf te leren kennen waar je mogelijk mee gaat samenwerken. Een goed begin is het inplannen van telefonische kennismakingsgesprekken. Mocht je bij iemand op het kantoor of op locatie kunnen langskomen dan is dat natuurlijk een dikke plus. Wees niet bang om meerdere gesprekken met een persoon in te plannen, het is namelijk erg belangrijk dat er een klik is tussen jou en je toekomstige websitebouwer. Je gaat zeer waarschijnlijk een lange termijn samenwerking met deze persoon aan en je gaat heel wat honderden euro’s neerleggen ervoor. Dan is het wel zo prettig om de andere persoon eerste écht te leren kennen.

Dit biedt gelijk mooie kansen om de expertise van de partij waarmee je in gesprek bent te peilen. Stel je vragen en vraag advies. Bekijk het advies vervolgens kritisch. Kun je je hierin vinden? Hebben ze gelijk? Heb je ergens twijfels over? Als je met meerdere partijen in gesprek bent kun je op die manier ook mooi gaan vergelijken. Je creëert voor jezelf hiermee een soort spinnenweb van info en adviezen. Misschien een beetje overwhelming als je er niet zo veel pap van hebt gegeten, maar vaak vallen na enige tijd de partijen door de mand die uiteindelijk toch geen goede match voor jóu zullen geweest zijn.

hetty mediamora
Hetty van Mediamora

#3: Wat is hun paradepaardje?

Als je het bouwen van je website wilt laten uitbesteden moet je heel goed het portfolio bekijken van de partijen waarmee je mogelijk in zee gaat. Past hun stijl bij wat jij wilt? Ziet het er verzorgd uit? Als je ietwat meer kennis hebt kun je zelfs technische aspecten gaan beoordelen in de portfolio’s van websitebouwers. Nog een goede manier dus om het kaf van het koren te scheiden!

Er is echter één ding waar je misschien wel het meest kritisch op moet zijn: hoe ziet hun eigen website eruit? Voor een websitebouwer is de eigen website het allerbelangrijkst: hier ben je vrij om je expertise, je kennen en je kunnen te tonen en dit moet dus 1000% kloppen. Voel je bij het zien van de website van de websitebouwer al geen klik? Dan kun je door naar de volgende! Als websitebouwer heb ik misschien wel honderden uren gestopt in mijn eigen paradepaardje: https://www.mediamora.nl. Ik weet dat ik er mee voor de dag kan komen en ben er daarom ook erg trots op.

Als je ‘websitebouwers’ gaat beoordelen op hun eigen paradepaardjes, dan zul je zien dat een groot percentage VA’s door de mand gaan vallen omdat hun eigen website er toch niet zo professioneel of prachtig uitziet. Nog een reden om goed te kijken naar jouw specifieke wensen en eisen en daarbij de bekwaamheid van de partij waarmee jij in zee gaat.

#4: Limieten in hun aanbod

Iets wat ik vaak tegenkom (en waar mijn voorkeur eigenlijk niet altijd naar uit gaat) zijn partijen die websites maken en dit aanbieden in de vorm van een pakket. In pakket A krijg je dit, in pakket B krijg je dit, etc. Vaak wordt er dan in pakket A een website met een omvang van 5 pagina’s aangeboden; prima. Wil je er meer? Dan kom je vanzelfsprekend in het volgende pakket terecht die iets duurder is.

Het probleem schuilt hem echter in de details. In pakket A wordt dan bijvoorbeeld geen social media koppeling of geen koppeling met Google Analytics aangeboden; in pakket B wel. Als mensen er niet zo veel kaas van hebben gegeten dan zal men gauw overstappen naar het duurdere pakket B. Want ja, je wilt immers toch graag Google Analytics aan je website hebben hangen en een linkje naar je social media kanalen is ook wel prettig, toch? Men neemt automatisch aan dat dit extra tijd kost om te zetten en kiest voor pakket B. In theorie kost dit extra tijd, maar in de praktijk spreken we van 10 minuutjes.

Met pijn in mijn hart zit ik altijd deze praktijken een beetje van een afstandje toe te kijken. Ga je echt €300 meer betalen voor het B pakket, terwijl de omvang van je website maar 5 pagina’s blijft (A pakket), omdat de websitebouwer enkel bereid is in pakket B een social media koppeling of Google Analytics koppeling op te zetten wat hem of haar 10 minuutjes tijd kost? Pas hier voor op! Zorg dat je een offerte krijgt met een duidelijke tijdsinschatting en ga bij jezelf na of dit ook reëel is. Als je echt de mensen zelf leert kennen zoals ik je adviseer te doen in tip #2 zullen de mensen in dit voorbeeld gelukkig snel door de mand vallen!

Hoe eenvoudig jouw website ook mag zijn, het is en het blijft maatwerk.

Hetty van der Wal

#5: Doe zelfonderzoek, hoe moeilijk ook!

Een beetje voortbordurend op de vorige tip: doe zelfonderzoek. Neem niet alles voor waar aan wat mensen je vertellen. Ik zie dit helaas erg vaak fout gaan. Niet enkel als het gaat om het bouwen van websites, maar eigenlijk in de hele ondernemerswereld. En ik snap het wel; afgaan op advies wat anderen in je schoot gooien is makkelijk en vlot. Jij denkt goed te doen door al het advies te volgen en je hoeft er verder geen extra tijd meer aan te besteden, handig toch? Vaak gaat het ook goed en ik denk dat niemand bewust verkeerd advies zou willen geven om anderen op het verkeerde been te brengen, maar onthoudt dus wel dat al het advies dat je ooit inwint relatief is. Niemand staat in jouw schoenen en kent jouw situatie zo specifiek en gedetailleerd als jij zelf.

Iets wat voor anderen heeft gewerkt hoeft niet voor jou te werken. Je doet er dus goed aan om het advies wat je krijgt na te checken bij meerdere bronnen. Je hoeft natuurlijk niet achterdochtig te worden, maar wel je gezonde verstand gebruiken! Zeker als het gaat om het laten uitbesteden van een website wat toch vaak een grote investering zal zijn.

Het uitbesteden van het laten bouwen van je website gaat je extra vrije tijd opleveren. Ik adviseer je echter een deel van deze tijd te investeren in het creëren van een zo transparant mogelijk overzicht tussen verschillende partijen en hoe zij aansluiten op jouw wensen. Met genoeg zelfonderzoek zal vanzelf blijken wie de perfecte match is om jouw business naar een hoger level te tillen!

Ben je door deze blog verder geholpen in je zoektocht naar de websitebouwer die aansluit bij jouw bedrijf of ben je nieuwsgierig wat ik voor jou kan betekenen? Neem dan contact op als je meer informatie wilt over je website laten bouwen door mij!

hetty-mediamora

Over de auteur

Hetty van der Wal

Als webdesigner en online marketeer helpt Hetty van Mediamora ondernemers en zzp’ers bij de realisatie van hun online thuisbasis. Deze thuisbasis vormt veelal het fundament van hun onderneming, hun eigen plekje op het internet waar ze kunnen stralen en doen wat ze het allerliefste doen. Onze wondere online wereld kent geen limieten of blokkades. Dus of je nu een starter bent of een doorgewinterde 6-nullen omzet ondernemer, er is ruimte voor iedereen en ik help mijn klanten gezien te worden!

Meer tips om ontspannen te ondernemen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *